ختنه سوران: پیشینه، آداب، رسوم و خرافات در مورد آن

ختنه‌سوران چیست؟

مراسم ختنه‌سوران جشنی است که به‌سلامتی ختنه کودک برگزار می‌شود. تاریخچه این جشن به گذشته دور و احتمالاً به دین یهودیت برمی‌گردد. این جشن در فرهنگ اسلامی نیز وجود دارد که در هرکدام از کشورهای مسلمان به شیوه خاصی برگزار می‌شود.

در کشورهای مسلمان برگزاری این مراسم با وضعیت مالی خانواده و جایگاه پسر ارتباط داشت به‌گونه‌ای که مراسم شاهزادگان بسیار باشکوه برگزار می‌شد. یکی از معروف‌ترین مراسم مربوط به خلیفه عباسی المقتدر است که برای پنج پسرش برگزار و برای این مراسم حدود پنج هزار دینار خرج کرد. جشن باشکوه دیگری که در تاریخ ثبت شده است را محمود خان دشتی، داماد فتحعلی‌شاه، برای پسرش گرفت و حتی برای ابراز شادمانی سکه‌هایی با نام پسرش ضرب کرد.

 

ختنه‌سوران در آداب ‌و رسوم ایرانی

در ایران یک روز را برای انجام ختنه معین می‌کردند. صبح آن روز کودک را حمام می‌بردند و لباس و رختخواب نو به او می‌دادند و برای سلامتی و دوری از چشم‌زخم اسپند دود می‌کردند. سپس ختنه انجام و جشن آن معمولاً عصر همان روز برگزار می‌شد.

 

نوزاد ختنه شده در جشن ختنه سوران خانوادگی
جشن ختنه سنتی

 

در این جشن بستگان کودک هدایایی (پول نقد یا اسباب‌بازی) به‌رسم شادباش و سرسلامتی به او می‌دادند. خوراکی‌هایی در جشن تهیه می‌شد که علاوه بر تقویت کودک برای پذیرایی از مهمانان نیز مناسب باشد. این غذاها معمولاً شامل گوشت پخته، نان روغنی، شیرینی و کاچی بوده است.

 

هدایای نقدی(سرسلامتی) در ختنه سوران
دادن هدایای نقدی به عنوان سرسلامتی

 

ختنه‌سوران و خرافات

این رسم هم مانند هر رسم دیگری همراه با خرافات بوده است. برای مثال می‌گفتند اگر پدری برای پسرش مراسم ختنه‌سوران نگیرد فرزندش قبل از ازدواج خواهد مرد. در مثالی دیگر می‌گویند که تعداد افراد ختنه شده در روز باید فرد باشد و اگر پدری مجبور باشد دو پسر خود را در یک روز ختنه کند باید حتماً خروسی را سر ببرد تا خون سوم هم ریخته شود در غیر این صورت یکی از پسرهایش خواهد مرد. برخی تصور می‌کنند دست پسر ختنه نشده ناپاک است و حیوانی که به دست مرد ختنه نشده ذبح شود حرام خواهد بود. امروزه اکثر این تصورات از بین رفته است.

با توجه به پیشرفت علم پزشکی و لزوم آگاهی هرچه بیشتر والدین و دوری از خرافات و اشتباهات رایج در زمینه ختنه نوزادان و کودکان، مرکز تخصصی ختنه تهران با کادری مجرب از متخصصان اورولوژی(جراحی مردان) ابتدا طی یک ویزیت مشاوره‌ای، با معاینه فرزند شما و بررسی تمامی جوانب، بهترین و مناسب‌ترین روش علمی ختنه با توجه به شرایط بالینی و سوابق مادرزادی فرزندتان را به شما پیشنهاد داده و پس از این مرحله و با آگاهی‌بخشی کامل به والدین، عمل جراحی صورت می‌پذیرد.

۵
از ۵
۱۲ مشارکت کننده