الکتروسرجری: جراحی با استفاده از جریان برق یا جراحی لیزری

 الکتروسرجری چیست؟

در گذشته تنها ابزار موجود برای برش پوست چاقوی جراحی بود؛ اما با پیشرفت تکنولوژی تجهیزات جدید به وجود آمد. یکی از این پیشرفت‌ها استفاده از جریان برق در پزشکی است. در جراحی استفاده‌های زیادی از جریان برق می‌شود که شامل برش بافت، سوزاندن بافت، از بین بردن بافت‌های غیرطبیعی، جلوگیری از خون‌ریزی و ... است.
به‌طورکلی دو تکنیک برای استفاده از جریان برق در جراحی وجود دارد، الکتروکوتری (Electrocautery) و الکتروسرجری (Electrosurgery). در روش الکتروکوتری جریان برق مستقیم (DC) از یک قطعه فلزی عبور می‌کند که باعث داغ شدن آن می‌شود و اقدامات جراحی با این فلز داغ انجام 
می‌شود.

 

الکتروکوتری کوتر جراحی با کوتر جراحی لیزر
تکنیک الکتروکوتری با استفاده از جریان برق مستقیم

 

چون در این روش از جریان برق مستقیم با ولتاژ پایین (در حد باتری‌قلمی برای وسایل بازی) استفاده می‌شود امکان برق‌گرفتگی و آسیب به عروق وجود ندارد.
کاربرد اصلی این تکنیک شامل موارد زیر است:
•    جلوگیری از خونریزی در حین جراحی
•    جلوگیری از بروز عفونت
•    برداشتن بافت نرم؛ مانند خال پوستی، زگیل، تومورهای کوچک و ...

 

در روش الکتروسرجری جریان برق متناوب (AC) با فرکانس بالا (رادیوفرکوئنسی) از بافت عبور می‌کند که با تمرکز آن در یک نقطه باعث تغییرات بافتی (برش یا سوزاندن) می‌شود.

الکتروسرجری جراحی لیزر منوپولار
تکنیک الکتروسرجری با استفاده از جریان برق متناوب (AC)

 

تکنولوژی الکتروسرجری به دو صورت تک‌قطبی یا منوپولار (Monopolar) و دوقطبی یا بای‌پولار (Bipolar) وجود دارد. در روش تک‌قطبی یک سر جریان به پای بیمار وصل می‌شود و سر دیگر آن توسط یک قلم در دست جراح قرار دارد. در حالت تک‌قطبی جریان برق به طور کامل از بدن بیمار عبور می‌کند. در روش دوقطبی هر دو قطب منفی و مثبت در کنار هم در قلم دستگاه وجود دارند.

جراحی الکتروسرجری لیزری بایپولار دوقطبی

 

استفاده از الکتروسرجری در ختنه

در حین هر جراحی احتمال خونریزی وجود دارد. یکی از استفاده‌های جریان برق در جراحی جلوگیری از خونریزی است. برای این کار می‌توان از هر دو تکنیک الکتروکوتری (جریان برق مستقیم) و تکنیک الکتروسرجری (جریان برق متناوب) استفاده کرد.
ناحیه تناسلی در کودکان دارای عروق ظریفی است که بسیار حساس هستند و در صورت آسیب به آن‌ها احتمال بروز عوارض وخیمی مانند ازبین‌رفتن کامل آلت تناسلی وجود دارد. جراحی در این ناحیه باید بادقت و بر اساس اصول علمی انجام شود تا مانع  بروز هر عارضه ناخواسته‌ای شود.
باتوجه‌به این که در روش الکتروکوتری هیچ جریان برقی از بدن کودک عبور نمی‌کند پس امکان آسیب به عروق وجود ندارد. علاوه بر این می‌توان از مزیت‌های این روش که مانع از خونریزی و بروز عفونت می‌شود استفاده کرد.

از سوی دیگر همان‌طور که توضیح داده شد در قلم منوپولار (تک‌قطبی) جریان برق به طور کامل از بدن بیمار عبور می‌کند. با توجه به بدن ظریف کودکان استفاده از قلم منوپولار در جراحی ختنه ممنوع است. چون جریان برق از ناحیه تناسلی رد می‌شود و به عروق ظریف آن آسیب می‌زند. این آسیب در مواردی حتی باعث از بین رفتن کامل آلت تناسلی کودک می‌شود.

در قلم دوقطبی (بای‌پولار) جریان به صورت موضعی بین دو قطب قلم وجود دارد و از بدن بیمار عبور نمی‌کند. به همین دلیل توصیه شده است در جراحی کودکان فقط از این تکنیک استفاده شود. برخلاف روش قبل استفاده از قلم بای‌پولار در ختنه کاملاً ایمن است و هیچ‌گونه عارضه‌ای ندارد.

در مرکز تخصصی ختنه تهران تمامی تجهیزات تخصصی برای انجام جراحی فراهم شده است. کلیه اقدامات در این مرکز توسط پزشک متخصص اورولوژی (جراحی مردان) انجام می‌شود. 

۵
از ۵
۱۰ مشارکت کننده