آلت کوچک در نوزاد پسر: معاینه، تشخیص و راه‌های درمان

آلت کوچک در نوزادان

اختلال آلت تناسلی در نوزادان پسر انواع مختلفی دارد. گاهی این شدت این اختلالات بسیار زیاد است؛ مانند فقدان کامل آلت یا وجود دو آلت مردانه. در نوزادان پسر طول آلت تناسلی حداقل ۱/۹ سانتی‌متر است و نباید کم‌تر از این اندازه باشد در غیر این صورت به آن میکروپنیس (Micropenis) می‌گویند. در میکروپنیس ظاهر اندام تناسلی طبیعی است و اختلال فقط در طول آن است.

با توجه به اهمیت این موضوع و احتمال وجود بیماری زمینه‌ای جدی، معاینه و بررسی این اختلال باید توسط پزشک متخصص انجام شود. در معاینه نه تنها اندازه دقیق آلت مشخص می‌شود؛ بلکه سلامت سایر نواحی تناسلی مانند بیضه‌ها نیز بررسی می‌شود.

 

آلت نهفته یا مخفی چیست؟

در بسیاری از کودکان طول آلت طبیعی است؛ اما به دلایلی کوتاه به نظر می‌رسد که به آن آلت مخفی یا پنهان (Inconspicuous Penis) می‌گویند. این موارد در معاینه توسط پزشک متخصص مشخص می‌شوند. در ادامه شایع‌ترین علت‌های بروز آلت نهفته یا مخفی را بررسی می‌کنیم.

 

آلت دفن شده (Buried Penis, Hidden or Concealed Penis)

در این شرایط آلت تناسلی به خوبی تکامل پیدا کرده است؛ اما به دلایلی در بافت‌های اطراف دفن شده است. شایع‌ترین علت آن چاقی ناحیه زیر شکم نوزاد است که باعث دفن شدن آلت می‌شود. باید توجه داشت که در این موارد نه تنها معاینه برای تشخیص لازم است؛ بلکه انجام دادن ختنه نیز باید طبق نظر متخصص انجام شود.

 

آلت دفن شده زیر چربی شکم بصورت مادرزادی در نوزادان (Buried Penis, Hidden or Concealed Penis)
آلت دفن شده زیر چربی ناحیه زیر شکم

 

آلت گیر افتاده (Trapped Penis)

گاهی به دلایلی مانند ختنه نادرست یا هرگونه جراحی در ناحیه تناسلی بافت‌های همبند محکمی در محل ترمیم ایجاد می‌شوند که باعث گیر افتادن آلت تناسلی می‌شوند. تشخیص و درمان این موارد تحت نظر پزشک متخصص ضروری است.

 

آلت گیر افتاده (Trapped Penis) از عوارض ختنه نادرست نوزادان
گیر افتادن آلت به دلیل ختنه نادرست

 

آلت پرده‌دار (Webbed Penis)

در این اختلال اندازه آلت طبیعی است؛ اما یک پوست بین قسمت زیرین آلت و کیسه بیضه وجود دارد. این اختلال در صورت عدم درمان در بزرگسالی خود را به صورت کوچکی آلت نشان می‌دهد.

 

هیدروسل شدید

در گاهی از موارد به دلیل تجمع مایع در کیسه بیضه و اثر فشاری آن، آلت در بافت‌های اطراف فرو می‌رود و ظاهر غیرطبیعی به خود می‌گیرد. این مشکل می‌تواند نشانه بیماری دیگر مانند فتق کشاله ران در کودک باشد پس حتماً بررسی و درمان آن لازم است.

ما در مرکز تخصصی ختنه تهران با بهره‌گیری از بهترین متخصصان اورولوژی(جراحی مردان)، با هدف انجام بهترین و کم عوارض‌ترین جراحی ختنه برای نوزادان و کودکان شما، قبل از انجام هرگونه عمل جراحی، طی ویزیت مشاوره‌ای به بررسی تمامی مشکلات احتمالی و سوابق مادرزادی فرزند شما پرداخته و پس از آگاهی بخشی کامل راجع به وضعیت متناسب و با مشورت شما اقدام به انتخاب و اعمال بهترین روش ختنه خواهیم کرد.

۵
از ۵
۱۰ مشارکت کننده