ختنه در دین‌های مختلف: نظر دین یهودیت، مسیحیت و اسلام درباره ختنه

ختنه در ادیان ابراهیمی چه حکمی دارد؟

ختنه نه‌تنها یکی از قدیمی‌ترین جراحی‌هایی است که انسان انجام می‌دهد؛ بلکه تنها عمل جراحی است که در ادیان مختلف توصیه به انجام آن شده است. گذشته ختنه احتمالاً به چند هزار سال قبل از میلاد مسیح در مصر باستان باز می‌گردد.

 

ختنه در دین یهودیت

بر اساس تورات و قانون یهودیت انجام ختنه برای تمام مردان یهودی واجب است. این عمل باید در روز هشتم تولد انجام شود و زمانی باید آن را به تأخیر انداخت که مشکلی برای سلامت کودک وجود داشته باشد. طبق کتاب‌های مذهبی یهودیت، خداوند به حضرت ابراهیم در سن ۹۹ سالگی دستور می‌دهد که خود و همه مردان پیرو خود را ختنه کند.

 «و این عهد من با تو است، بین من و تو و نسل تو بعد از تو، هر مردی در بین شما باید ختنه شود، و این ختنه‌شدن در پیش‌پوست آلت نرینه است و نشانه عهد من با تو است، در روز هشتم باید او در بین شما ختنه شود، و هر مردی در تمامی نسل‌های بعد از تو که در خانه شما متولد شده باشد یا از غریبه‌ای خریداری شده باشد و حتی اگر از نسل تو نباشد. او که در خانه تو متولد شده باشد یا توسط پول خریداری شده باشد باید ختنه شود و پیمان من در ختنه‌شدن این پوست به عنوان نشانه ابدی است و مرد ختنه نشده در پوست آلت تناسلی، باید از بین مردم طرد شود؛ زیرا او عهد مرا شکسته است»

 
 ابراهیم در سن پیری خود را ختنه می‌کند
تصویر ختنه حضرت ابراهیم توسط خودش در سن ۹۹ سالگی

 

نقاشی قدیمی از ختنه شدن اسحاق فرزند ابراهیم
ختنه حضرت اسحاق فرزند حضرت ابراهیم

 

ختنه در دین مسیحیت

از آن جایی که حضرت عیسی مسیح از مادری یهودی زاده شده است پس در روز هشتم ختنه شد. این مطلب در انجیل لوقا هم ذکر شده است. حتی روز ختنه شدن حضرت مسیح در تقویم مسیحیت با جشن همراه است.

 

نقش برجسته قدیمی مراسم ختنه شدن عیسی مسیح
مجسمه مراسم ختنه شدن حضرت مسیح

 

مسیحیت در ابتدا به عنوان دین مجزا مطرح نبوده است و شاخه‌ای از دین یهودیت در نظر گرفته می‌شد؛ به همین دلیل ختنه‌شدن را به عنوان قوانین حضرت موسی (ع) قبول داشتند. شورای اورشلیم در ۵۰ سال بعد از میلاد این عمل را برای مسیحیت واجب ندانست. مسیحیان امروز به‌طورکلی نسبت به انجام ختنه بی‌طرف هستند. یعنی برای مسیحی شدن واجب نیست؛ اما انجام آن نیز منع نشده است. درحالی‌که مسیحیان خاورمیانه (که جز قدیمی‌ترین مسیحیان هستند) پسران خود را ختنه می‌کنند

 

ختنه در دین اسلام

انجام ختنه در قرآن به صراحت نیامده است؛ اما منابع تفسیری ذکر کرده‌اند که برخی آیات به این عمل اشاره دارد. این موضوع در احادیث هم مورد اشاره قرار گرفته است. بنا بر برخی احادیث پیامبر اکرم (ص) مختون به دنیا آمده است. در روایات دیگر پیامبر اکرم (ص) را عبدالمطلب و در بعضی روایات جبرئیل ختنه کرده است. روایات و احادیثی وجود دارد که طبق آن‌ها برخی پیامبران و امامان نیز مختون به دنیا آمده‌اند.

 

علت وجوب ختنه در اسلام

در فقه امامی انجام ختنه بر مردان واجب است حتی اگر در سنین کهن‌سالی به اسلام گرویده باشند. همچنین طواف شخص ختنه‌نشده (اغلف) باطل است. انجام این عمل جز ضروریات دین اسلام است به‌نحوی‌که بعضی اعتقاد دارند که برای شخص ختنه‌نشده نباید نماز میت خوانده شود. در فقه اهل‌سنت، شافعیان و حنبلیان انجام این عمل را واجب می‌دانند. فقهای اسلامی (شیعه و اهل‌سنت) برای ضرورت این موضوع به آیه ۱۲۳ سوره نحل (اَنْ اتَّبِعْ مِلَّةَ اِبْراهیمَ حَنیفاً: اینکه از آیین ابراهیم که ایمان او خالص بود، پیروی کن) اشاره می‌کنند.

 

زمان انجام ختنه طبق احادیث

روایاتی منقول از امام حسن (ع) و امام حسین (ع) وجود دارد که انجام ختنه را در روز هفتم تولد نوزاد مستحب دانسته‌اند. در مورد زمان انجام این عمل در اسلام دو روایت دیگر وجود دارد. روایت است که حضرت علی (ع) فرموده‌اند: «فرزندان خود را در روز هفتم ختنه کنید و هیچ‌گاه گرما و سرما شما را از این عمل باز ندارد، زیرا ختنه مایه طهارت و پاکی جسم است.»

علی‌بن‌یقطین در روایت صحیح از امام کاظم (ع) نقل می‌کند که ایشان فرموده‌اند: «ختنه نوزاد در روز هفتم سنّت است و تأخیر آن نیز منعی ندارد.»

 

دعای زمان ختنه

از حضرت صادق (ع) روایت شده است: «وقت ختنه‌کردن پسر، این دعا را بخوانند و اگر در آن وقت میسر نشود تا بلوغ طفل هروقت میسر گردد، بر آن طفل بخوانند که از او حرارت آهن را از کشتن و غیر آن دور می‌کند و دعا این است»:

اَللّهُمَّ هذِهِ سُنَّتُکَ وَ سُنَّهُ نَبِیِّکَ صَلَواتُکَ عَلَیْهِ وَ آلِهِ وَاتِّباعٌ مِنّا لَکَ وَ لِنَبِّیِکَ بِمَشِیَّتِکَ وَ بِاِرادَتِکَ وَ قَضاَّئِکَ لاَمْرٍ اَرَدْتَهُ وَ قَضاَّءٍ حَتَمْتَهُ وَ اَمْرٍ اَنْفَذْتَهُ وَ اَذَقْتَهُ حَرَّ الْحَدیدِ فى خِتانِهِ وَ حِجامَتِهِ بِاَمْرٍ اَنْتَ اَعْرَفُ بِهِ مِنّى اَللّهُمَّ فَطَهِّرْهُ مِنَ الذُّنُوبِ وَزِدْ فى عُمْرِهِ وَادْفَعِ الاْفاتِ عَنْ بَدَنِهِ وَالاَوْجاعَ عَنْ جِسْمِهِ وَ زِدْهُ مِنَ الْغِنى وَ ادْفَعْ عَنْهُ الْفَقْرَ فَاِنَّکَ تَعْلَمُ وَلانَعْلَمُ

خدایا این روش تو و روش پیامبر توست (درود تو بر او و خاندانش) و پیروی ماست از تو و پیامبرت به مشیت و اراده و حکمتت؛ برای کاری که اراده فرمودی و حکمی که حتم نمودی و امری که مؤثر و ثمربخش قرار دادی و چشاندی به او سوزش آهن در ختنه و حجامتش، به کاری که تو به آن داناتر از منی، پس او را از گناهان پاک‌کن و بر عمرش بیفزا و آفات را از بدنش دور کن و دردها را از جسمش بزدای و بر توانگری‌اش اضافه کن و تهی‌دستی را از او برطرف نما، به‌درستی که تو می‌دانی و ما نمی‌دانیم.

خواندن این دعا برای کاهش و تسکین درد ختنه نیز ذکر شده است.

مرکز تخصصی ختنه تهران با بهره‌گیری از دانش متخصصان اورولوژی(جراحی مردان)، ختنه نوزادان و کودکان شما را به تمام روش‌های علمی روز دنیا، بدون بخیه، درد و خونریزی و در تمامی سنین به بهترین شکل ممکن انجام می‌دهد. ترمیم ختنه بد یا ناقص و همچنین انجام عمل ختنه برای بزرگسالان نیز از دیگر خدمات تخصصی این مرکز می‌باشد.

 

۵
از ۵
۱۳ مشارکت کننده