بیبی فیکس چیست: بهترین روش ثابت نگه‌داشتن کودک حین اقدامات پزشکی

بیبی فیکس چیست؟

تخت نگهدارنده شیرخوار تختی با طراحی مخصوص است که کودک به‌راحتی درون آن قرار می‌گیرد و برای اقدامات درمانی و تشخیصی بی‌حرکت می‌شود. نوزادان و کودکان به طور معمول در حال حرکت دادن دست و پای خود هستند. این حرکت‌ها در بسیاری از اقدامات درمانی و تشخیصی اختلال ایجاد می‌کند. مواردی مانند قرار دادن آنژیوکت، عکس‌برداری و اقدامات جراحی مانند ختنه.

برای رفع این مشکل در سال ۱۹۵۹ تخت نگهدارنده کودک با نام Circumstraint در آمریکا طراحی و تولید شد. با توجه به اثربخشی این محصول بلافاصله ۱۱ هزار بیمارستان در کل دنیا این تخت را تهیه کردند.

بیبی فیکس یا تخت نگه‌دارنده شیرخوار( Circumstraint)
تخت نگهدارنده شیرخوار یا Circumstraint

 

اجزای تخت نگهدارنده شیرخوار

این تخت از جنس پلیمر ساخته شده است که دارای فرورفتگی متناسب با بدن شیرخوار است. در محل مچ دست و مچ پا چهار بند قابل تنظیم وجود دارد که کودک را به تخت فیکس می‌کند و از حرکات اضافه کودک جلوگیری می‌کند.

 

بیبی فیکس یا تخت نگه دارنده نوزاد Circumstraint برای ختنه
بیبی فیکس

 

تخت نگهدارنده بهتر است یا بی‌حرکت کردن با دست

در گذشته برای انجام اقدامات تشخیصی و درمانی، یک شخص (دستیار پزشک) دست و پای کودک را محکم می‌گرفت و مانع حرکت او می‌شود. با این اقدام نه تنها بی‌حرکت کردن کودک به درستی انجام نمی‌شد؛ بلکه چون فشار وارد بر کودک نیز کنترل نمی‌شد محل گرفتن روی بدن کودک کبود می‌شد. از طرفی همیشه احتمال سقوط کودک از تخت نیز وجود داشت.

این مشکلات با بیبی فیکس برطرف شده‌اند. با استفاده از نگهدارنده کودک به صورت ایمن بی‌حرکت می‌شود، فشار اضافه روی دست و پای او وارد نمی‌شود و به هیچ عنوان امکان سقوط از تخت ندارد.

 

آیا استفاده از تخت نگهدارنده باعث انتقال بیماری نمی‌شود؟

تخت نگه‌دارند از پلیمر مقاوم ساخته شده است و به راحتی قابل شست و شو است. بند‌های آن نیز قابل تعویض و شست و شو هستند. ما در مرکز تخصصی ختنه تهران علاوه بر ضدعفونی کردن تخت از پوشش یکبار مصرف استریل بر روی آن نیز استفاده می‌کنیم تا احتمال انتقال هرگونه آلودگی صفر شود.

۵
از ۵
۱۰ مشارکت کننده