فیموزیس و پارافیموزیس: گیرافتادن سر آلت توسط پیش‌پوست

فیموزیس و پارافیموزیس چیست؟

فیموزیس و پارافیموزیس ناشی از اختلال در پیش‌پوست است. این اختلال معمولاً در افرادی که ختنه نشده‌اند و یا به‌درستی ختنه نشده‌اند رخ می‌دهد. در واقع باید بدانید که انجام ختنه توسط پزشکان متفرقه نظیر متخصصین اطفال یا جراحی عمومی به جای مراجعه به متخصصان اصلی ختنه یعنی اورولوژیست(جراحی مردان)، احتمال بروز عوارض دردناک و مشکل آفرین ختنه غیراصولی را در فرزند شما افزایش می دهد. یکی از این عوارض شایع، اختلال پیش‌پوست بوده که به آن فیموزیس و پارافیموزیس می‌گویند. نوزادان پسر در زمان تولد به‌صورت طبیعی در انتهای آلت خود (کلاهک آلت) یک پوشش دولایه پوستی - مخاطی دارند. این بافت که به آن پیش‌پوست می‌گویند، سر آلت را می‌پوشاند. در زمان نوزادی پیش‌پوست به سر آلت چسبیده است و روی آن را به‌صورت کامل می‌پوشاند. این بافت همان پوستی است که در حین انجام‌دادن جراحی ختنه باید به طور کامل از سر آلت جدا شود و سپس برداشته شود.

اگر کودک ختنه نشده باشد یا بطور صحیح ختنه نشده باشد، پیش‌پوست(یا قسمت باقیمانده از آن پس از ختنه ناقص) به‌صورت چسبیده روی آلت باقی می‌ماند. البته معمولاً با افزایش سن کودک به‌مرورزمان پیش‌پوست جدا می‌شود و قابلیت حرکت به سمت عقب و جلو پیدا می‌کند اما گاهی آزادشدن پوست ختنه‌گاه به‌درستی انجام نمی‌شود و یا پس از جداشدن دچار مشکل می‌شود. در چنین شرایطی پوست ختنه‌گاه باعث گیرافتادن سر آلت می‌شود. از آن‌جایی‌که این عارضه می‌تواند به دلیل ختنه نشدن یا انجام نادرست عمل ختنه در کودکان رخ بدهد، می‌توان اینطور نتیجه گیری کرد که مراجعه به پزشک غیرمتخصص در زمینه ختنه، در مواردی هیچ تفاوتی با ختنه نکردن کودکان ندارد. جز اینکه فرزند خردسال شما متحمل رنج بیشتر شده و شما نیز متحمل هزینه های مادی و روانی مضاعف خواهید شد.

 

راجع به لزوم مراجعه به متخصص اصلی ختنه بیشتر بدانید

 

فیموزیس چیست؟

همان‌طور که گفتیم سر آلت توسط پیش‌پوست پوشیده شده است. این بافت معمولاً با افزایش سن کودک به‌مرور از سر آلت جدا می‌شود و تقریباً در سن ۱۷ سالگی به‌راحتی قابلیت تحرک پیدا می‌کند.

فیموزیس مرکز تخصصی ختنه تهران بهترین دکتر ختنه
در فرد ختنه نشده پیش‌پوست باید به‌راحتی به سمت عقب و جلو حرکت کند

 

اگر پیش‌پوست به‌راحتی به سمت عقب برنگردد سر آلت را تحت‌فشار قرار می‌دهد. این فشار می‌تواند باعث بروز مشکلات زیادی مانند اختلال در ادرارکردن، عفونت و التهاب آلت، آسیب به مثانه و کلیه، عفونت ادراری و اختلال در فعالیت جنسی و باروری شود.

فیموزیس مرکزتخصصی ختنه تهران بهترین متخصص ختنه
ظاهر طبیعی آلت در سمت چپ و فیموزیس با شدت یک تا چهار در سمت راست

 

علایم و نشانه‌های فیموزیس

  • اختلال در ادرارکردن
  • گریه‌کردن نوزاد حین ادرارکردن
  • برجسته‌شدن سر آلت حین ادرارکردن
  • بروز عفونت ادراری یا عفونت پوستی در آلت
  • ناتوانی در عقب کشیدن پیش‌پوست

روش‌های درمانی فیموزیس

اگر فیموزیس شدید نباشد می‌توان آن را با استفاده از پماد‌های ضدالتهاب برای مدت حداقل یک‌ماه درمان کرد. در موارد شدیدتر و یا عدم پاسخ به درمان دارویی در افراد ختنه نشده باید ختنه کامل انجام شود، در افرادی هم که قبلاً به‌صورت ناقص ختنه شده‌اند باید با استفاده از جراحی اصلاح و تکمیل ختنه انجام شود.

 

پارافیموزیس چیست؟

در افراد ختنه نشده بافت پیش‌پوست که سر آلت را می‌پوشاند باید به سمت عقب برود و سپس به‌راحتی به مکان اولیه خود بازگردد. اگر پیش‌پوست نتواند به‌جای اصلی خود برگردد با تجمع خون در آن متورم شده و مانند یک حلقه باعث گیرافتادن سر آلت می‌شود.

 

پارافیموزیس مرکز تخصصی ختنه تهران بهترین متخصص ختنه
حالت طبیعی آلت ختنه نشده در سمت چپ، پارافیموزیس و گیرافتادن سر آلت در سمت راست

 

علایم و نشانه‌های پارافیموزیس

  • تورم و درد در سر آلت
  • درد در حین ادرارکردن
  • کاهش فشار ادرارکردن
  • عدم امکان برگرداندن پیش‌پوست به روی آلت
  • تغییر رنگ سر آلت به دلیل اختلال در خون‌رسانی آن
  • در موارد نادر آسیب برگشت‌ناپذیر به سر آلت به دلیل قطع خون‌رسانی آن

 

روش‌های درمانی فیموزیس

باتوجه‌به این که در پارافیموزیس خون‌رسانی به سر آلت دچار اختلال می‌شود این بیماری یک اورژانس محسوب می‌شود. اگر اقدامات درمانی به‌درستی و در زمان مناسب صورت نگیرند ممکن است عوارض جبران‌ناپذیری مانند قطع‌شدن سر آلت رخ دهد.

برای درمان پارافیموزیس ابتدا تلاش برای برگرداندن پیش‌پوست به جلو می‌کنیم. در صورت عدم موفقیت می‌توان با ایجاد برش جراحی حلقه پوستی تشکیل شده را باز کرد. درمان قطعی پارافیموزیس ختنه به روش جراحی است.

 

۵
از ۵
۶ مشارکت کننده