ختنه دختران: تاریخچه، علت و اثرات. چرا انجام دادن آن درست نیست؟

ختنه دختران چیست؟

ختنه زنان (Infibulation) به بریدن آلت تناسلی زنان (Female Genital Cutting) یا مثله‌کردن جنسی زنان (Female Genital Mutilation) می‌گویند. طبق تعریف سازمان جهانی بهداشت به برداشتن قسمتی یا تمام آلت تناسلی خارجی زنان و یا هرگونه دست‌کاری یا آسیب به این ناحیه با اهداف غیردرمانی مثله‌کردن جنسی زنان (Female genital mutilation – FGM) گفته می‌شود.

 

تاریخچه

تاریخچه دقیق مثله کردن زنان به درستی مشخص نیست اما بعضی‌ها آن را به دوران برده‌داری از آفریقا و کشورهایی که در ساحل غربی دریای سرخ قرار دارند نسبت می‌دهند. در حال حاضر نیز بیش‌ترین شیوع این عمل در کشورهای آفریقایی مانند سومالی، گینه و مالی است.

 

علت ختنه دختران

علت انجام این اقدام به صورت دقیق مشخص نشده است اما سه تئوری در مورد آن وجود دارد. تئوری اول علت مثله کردن را جلوگیری از برقراری رابطه جنسی دختر قبل از ازدواج و حفظ بکارت می‌داند. تئوری دوم با توجه به شیوع این اقدام در مصر و در بین اقشار ثروتمند شکل گرفته‌است. تئوری دوم علت را طبقه‌بندی اجتماعی و تعهد به ثروت در طبقه بالای اجتماعی می‌داند. در تئوری سوم مثله کردن یک رسم اجتماعی برای ورود به بلوغ از دوران کودکی است.

 

اثرات ختنه زنان

برخلاف ختنه پسران، ختنه‌کردن دختران تنها باعث آسیب به بدن ایشان می‌شود و فاقد هرگونه اثر مثبت برای سلامتی یا بهداشت است. سازمان ملل هرگونه دست‌کاری غیرپزشکی آلت تناسلی زنان را تحت عنوان سنت رد کرده است و آن را مصداق بارز شکنجه می‌داند.

ختنه دختران عوارض کوتاه‌مدت و بلندمدت بسیار زیادی دارد و به‌هیچ‌عنوان نباید انجام شود. اولین عارضه درد بسیار زیاد و خونریزی است که دختر باید در حین انجام این عمل تحمل کند. در مواردی پس از مثله‌کردن (ناقص کردن) پاهای دختر را روزها تا هفته‌ها بسته نگه می‌دارند. عوارض بلندمدت شامل عفونت، کاهش میل جنسی، مشکلات روانی، اختلال ادراری و ... است. در زنانی که ختنه شده‌اند احتمال ابتلا به عفونت‌های ویروسی مانند هپاتیت و ایدز افزایش می‌یابد.

۵
از ۵
۱۲ مشارکت کننده